Undesigning Professioneel

In de reeks Undesigning Professioneel verschijnen boeken over de relatie tussen mensen en producten, voor productontwerpers en studenten Industrieel (Product)ontwerpen.

Baby Ergonomic Newsletter (*NEW!*)

Baby Ergonomics Newsletter is a professional information bulletin on baby ergonomics, sharing information to improve comfort, health and safety for children, and efficient and comfortable use for parents. It appears three times a year. For more information, see this link.

Productergonomie, ontwerpen voor nut, gebruik en beleving. Deel 1
Auteur: Brecht Daams
Illustraties: Bart Kip en Tim Mulder
275 pagina’s, full colour, harde kaft
ISBN: 978-90-816508-0-9
Eerste deel van een driedelig boek.
Tweede druk 2017.

Productergonomie, deel 1

Onderwerp
Is de nieuwe wasmachine te bedienen zonder handleiding? Is de kaasverpakking te openen zonder hulpmiddel?

Producten hebben grote invloed op de kwaliteit van het leven van mensen, wat ontwerpers en fabrikanten een grote verantwoordelijkheid geeft. Zij bepalen in welke mate de gebruikers een product nuttig, effectief, efficiënt, veilig en comfortabel kunnen gebruiken. Dit boek reikt hen kennis, methoden en technieken aan waarmee ze ergonomische producten kunnen realiseren.

Doelgroep
Professionele ontwerpers, studenten Industrieel (Product) Ontwerpen en andere professionals die in hun werk met productergonomie te maken hebben, zoals productmanagers, technici, vormgevers en marketeers.

Inhoud
Het boek bestaat uit drie delen. Het eerste deel dat nu gepubliceerd is omvat de volgende hoofdstukken:

1. Wat is ergonomie?
2. Ontwerpen voor groepen
3. Ergonomie en ontwerpen
4. Gebruiksonderzoek

Voor een voorproef met o.a. inhoudsopgave en van ieder hoofdstuk enkele pagina’s, klik hier voor download van een pdf document (2,1 MB).
Meer informatie over het boek is te vinden op de website van het boek.
Informatie over prijs en bestellen is te vinden op de pagina  ‘Bestellen‘.

Logo van Undesigning


Productergonomie, ontwerpen voor nut, gebruik en beleving
Deel 2a. Fysieke en sensorische ergonomie
Auteur: Brecht Daams
Illustraties: Bart Kip, Tim Mulder en Brecht Daams
336 pagina’s, full colour, harde kaft
2e druk 2021
ISBN: 978-90-816508-4-7
Deel 2a van een driedelig boek.

Inhoud
5. Fysieke ergonomie
5.1  Lichaamsmaten
5.2 Beweging
5.3 Ondersteund worden
5.4 Krachten
5.5 Fysieke bediening en motorisch geheugen
5.6 Mensmodellen van papier tot computer
5.7 Het ontwerpen van fysieke producten

6. Sensorische ergonomie
6.1 Waarnemen
6.2 Reukzin en smaak
6.3 Tastzin, thermoceptie en nociceptie
6.4 Gehoor
6.5 Gezichtsvermogen

Voor een voorproef met o.a. inhoudsopgave en van ieder hoofdstuk enkele pagina’s, klik hier voor download van een pdf document (2,2 MB). Meer informatie over het boek is te vinden op de website van het boek.
Informatie over prijs en bestellen is te vinden op de pagina  ’Bestellen‘.

Logo van Undesigning

Productergonomie, ontwerpen voor nut, gebruik en beleving
Deel 2b. Cognitieve ergonomie en intelligente producten.

Auteur: B.J. Daams, m.m.v. A. Cremers
Illustraties: Bart Kip, Tim Mulder en Brecht Daams
384 pagina’s, full colour, harde kaft
1e druk augustus 2023
ISBN: 978-90-816508-1-6
Deel 2b van een driedelig boek.

Inhoud
7. Cognitieve ergonomie en intelligente producten
7.1 Wat is cognitieve ergonomie?
7.2 De werking van het brein
7.3 Cognitieve capaciteiten
7.4 Emoties, ervaring en beleving
7.5 Productsociologie
7.6 Signaalgevers en bedieningsmiddelen
7.7 Gepersonaliseerde en lerende systemen
7.8 Het ontwerpen van een cognitief product

Voor een voorproef met o.a. inhoudsopgave en enkele pagina’s, klik hier voor download van een pdf document (1 MB).
Voor meer informatie, klik hier voor de website van het boek.
Informatie over prijs en bestellen is te vinden op de pagina ’Bestellen‘.

Logo van Undesigning

Verwacht in de reeks Undesigning Professioneel

Productergonomie, ontwerpen voor nut, gebruik en beleving. Deel 3
Auteur: Brecht Daams
Verwachte verschijningsdatum: nog niet bekend.
Derde deel van een driedelig boek.

Inhoud

8. Ontwerpen voor brede doelgroepen
9. Ontwerpen voor verschillende culturen
10. Van nut tot beleving
11. Productveiligheid
12. Productergonomie in de praktijk

Voor meer informatie, klik hier voor de website van het boek.

Logo van Undesigning